Via Ticketmaster kun je online makkelijk aan kaartjes voor concerten, festivals en sportevenementen komen. Maar wie afgelopen jaar een kaartje heeft gekocht bij Ticketmaster, moet wellicht zijn bankafschrift extra checken.
De ticketprovider is mogelijk getroffen door een ‘data-incident’, zoals het bedrijf het zelf noemt. Op de site is schadelijke software gevonden. Die heeft mogelijk persoonlijke gegevens of betalingsinformatie onderschept.
Het is mogelijk dat ‘persoonlijke of betalingsgegevens van sommige klanten toegankelijk waren voor een derde partij’, schrijft het ticketbedrijf in een mail die mogelijke dupeerden hebben ontvangen. Daarin wordt klanten aangeraden hun rekeningafschrift goed te checken en hun wachtwoord te wijzigen, uit voorzorg.
De uitgebreide waarschuwing van Ticketmaster
(Klik voor uitvergroting)
De schadelijke software kan mensen hebben getroffen die tussen september vorig jaar en 23 juni tickets hebben gekocht of die in die periode hebben geprobeerd een kaartje te kopen.
Het is niet bekend hoeveel Nederlanders de dupe zijn geworden. "Als je geen e-mail van ons hebt ontvangen, dan denken wij dat jij op basis van ons onderzoek niet getroffen bent door dit beveiligingsincident'', aldus Ticketmaster.
Volgens Ticketmaster is "minder dan 5 procent van onze klanten wereldwijd'' getroffen. Het zou vooral gaan om Britse gebruikers.
Ticketmaster bestaat al 42 jaar
Ticketmaster werd al in 1976 opgericht en heeft zijn hoofdkantoor in Beverley Hills in Californië. In Nederland is de site vooral bekend vanwege kaartjes voor concerten en festivals, maar in thuisbasis VS is de ticketprovider ook heel groot op het gebied van sport.
Zo is het de belangrijkste aanbieder van kaartjes van zowel de ijshockeycompetitie NHL als de basketbalcompetitie NBA. Ticketmaster wordt al vrijwel zijn hele bestaan scherp in de gaten gehouden door kartelwaakhonden en heeft ook regelmatig boetes gekregen voor het overtreden van de mededingingsregels.
Grungeband Pearl Jam botste in de jaren negentig hard met Ticketmaster, omdat het bedrijf de servicekosten bij het kopen van een kaartje niet omlaag wilde doen en het de band vrijwel onmogelijk maakte zelf een tour te organiseren.